ENJIN DIESEL
Pengenalan Diesel
Enjin Diesel telah dicipta pada tahun 1890 oleh Doktor Rudolf Diesel dengan menghasilkan teori “terma motor ekonomikal” iaitu melalui mampatan silinder yang tinggi. Prinsip enjin Diesel iaitu ketika lejang pengambilan (Induction Stroke), Cuma udara sahaja disedut masuk ke dalam silinder. Kemudian udara dimampatkan dan
menjadi
panas. Bahan api disuntik ke dalam udara mampat tadi kemudian tercucuh
dan terbakar di dalam ruang pembakaran. Kebanyakan enjin Diesel
mengunakan kitaran empat lejang (Four Stroke Cycle) sementara kitaran
dua lejang (Two Stroke Cycle) telah kurang digunakan pada hari ini.
Enjin Diesel telah dicipta pada tahun 1890 oleh Doktor Rudolf Diesel dengan menghasilkan teori “terma motor ekonomikal” iaitu melalui mampatan silinder yang tinggi. Prinsip enjin Diesel iaitu ketika lejang pengambilan (Induction Stroke), Cuma udara sahaja disedut masuk ke dalam silinder. Kemudian udara dimampatkan dan

PRINSIP ENJIN DIESEL

Kitaran Empat Lejang (Four Stroke Cycle):-
i – Lejang Pengambilan (Induction Stroke)
Bermula piston di TDC, Piston ditarik ke bawah oleh rod penghubung melalui aci engkol. Apabila piston bergerak ke bawah injap pengambilan terbuka dan udara disedut masuk melalui injap pengambilan.
ii – Lejang Mampatan (Compression Stroke)
Piston bergerak dari BDC ke atas menyebabkan udara dimampatkan dan suhu mencapai 750ºC. Ketika ini kedua-dua injap tertutup rapat. Apabila piston hampir TDC, pemancit mula menyuntik bahan api ke dalam udara panas termampat menyebabkan berlaku pembakaran.
Piston bergerak dari BDC ke atas menyebabkan udara dimampatkan dan suhu mencapai 750ºC. Ketika ini kedua-dua injap tertutup rapat. Apabila piston hampir TDC, pemancit mula menyuntik bahan api ke dalam udara panas termampat menyebabkan berlaku pembakaran.
iii – Lejang Kuasa (Power Stroke) 
Bahan api yang disuntik ke dalam udara panas menyebabkan udara termampat tinggi dan bercampur lalu terbakar dengan panas pada ruang pembakaran. Pembakaran udara dan bahan api menghasilkan tenaga haba bahan api yang menyebabkan tekanan haba bahan api, menyebabkan tekanan haba memuncak dalam ruang pembakaran. Tekanan tinggi ini telah menolak piston untuk bergerak dari TDC ke BDC.

Bahan api yang disuntik ke dalam udara panas menyebabkan udara termampat tinggi dan bercampur lalu terbakar dengan panas pada ruang pembakaran. Pembakaran udara dan bahan api menghasilkan tenaga haba bahan api yang menyebabkan tekanan haba bahan api, menyebabkan tekanan haba memuncak dalam ruang pembakaran. Tekanan tinggi ini telah menolak piston untuk bergerak dari TDC ke BDC.

iv – Lejang Ekzos (Exhaust Stroke)
Piston bergerak dari BDC Ke TDC oleh tindakan salingan, pada masa yang sama injap ekzos telah terbuka. Ini membolehkan piston menolak gas sisa pembakaran keluar melalui injap ekzos. Selepas gas ditolak keluar, injap ekzos kembali tertutup dan apabila piston hampir TDC injap pengambilan mula terbuka. Kemudian kitaran enjin berulang dengan memulakan lejang pengambilan.
PRINSIP ENJIN PETROL (4 LEJANG)
Enjin Petrol juga dikenali sebagai enjin pembakaran dalam dan sistem ini
memerlukan campuran bahan api dan udara yang diterima dalam kebuk
pembakaran pada masa yang betul serta
enjin yang dibina mampu bertahan dengan suhu dan tekanan yang terjana daripada pembakaran bahan api.
Lejang
pertama ini dikenali sebagai Lejang Pengambilan (Induction Stroke) yang
mana piston bergerak dari TDC ke BDC ketika ini Inlet Valve Terbuka
sementara itu Exhaust Valve tertutup rapat. Semasa piston bergerak turun
ke BDC berlaku sedutan yang mana campuran bahan api / udara (mixture)
masuk ke dalam ruang silinder melalui Inlet Valve. Apabila piston sampai
di paras BDC maka Inlet Valve pun tertutup rapat. Dalam pada itu
campuran bahan api / udara telah pun memenuhi ruang silinder.
enjin yang dibina mampu bertahan dengan suhu dan tekanan yang terjana daripada pembakaran bahan api.
Terdapat
2 jenis prinsip enjin iaitu 2 stroke dan 4 stroke yang mana enjin yang
bersaiz kecil seperti enjin mesin rumput, motosikal serta pam air
kebanyakannya menggunakan prinsip 2 stroke. Manakala untuk kenderaan
seperti kereta pula menggunakan prinsip enjin 4 stroke.
Prinsip Enjin (4 Stroke)
Nota :
TDC – Top Dead Center / TTA – Takat Terakhir Atas
BDC – Bottom Dead Center / TTB – Takat Terakhir Bawah
TDC – Top Dead Center / TTA – Takat Terakhir Atas
BDC – Bottom Dead Center / TTB – Takat Terakhir Bawah
LEJANG PENGAMBILAN (INDUCTION STROKE)

LEJANG MAMPATAN (COMPRESSION STROKE)
Lejang
Mampatan bermula semasa piston bergerak dari BDC ke TDC sementara itu
kedua-dua valve iaitu Inlet dan Exhaust tertutup rapat. Semasa piston
bergerak ke TDC menyebabkan campuran bahan api / udara dimampatkan dan
dipanaskan. Apabila Piston hampir ke TDC, spark plug telah memercikkan
api yang menyebabkan berlaku pembakaran dalam ruang pembakaran dan
berlaku tekanan tinggi yang telah menolak piston untuk bergerak ke BDC.
LEJANG KUASA ( POWER STROKE) 
Lejang kuasa berlaku ketika pembakaran ke atas campuran bahan api / udara tadi menyebabkan berlaku tekanan dalam ruang pembakaran dan tekanan tinggi ini telah menolak piston untuk bergerak dari TDC ke BDC. Ketika ini juga kedua-dua valve masih tertutup rapat.

Lejang kuasa berlaku ketika pembakaran ke atas campuran bahan api / udara tadi menyebabkan berlaku tekanan dalam ruang pembakaran dan tekanan tinggi ini telah menolak piston untuk bergerak dari TDC ke BDC. Ketika ini juga kedua-dua valve masih tertutup rapat.
LEJANG EKZOS (EXHAUST STROKE)
Exhaust
valve mula terbuka semasa Lejang Ekzos yang mana piston bergerak dari
BDC ke TDC, ketika ini Inlet Valve masih tertutup rapat. Pergerakan
Piston ini telah menolak keluar sisa-sisa gas yang terbakar melalui
Exhaust Valve. Apabila piston hampir ke TDC maka kitaran enjin berulang
semula.

Sistem Pelinciran Kenderaan
Teori mengenai geseran
Geseran ialah rintangan terhadap gerakan yang ditemui apabila satu benda mengelansar diatas permukaan benda yang satu lagi. Haus ialah istilah yang digunakan bagi kekurangan atau kerosakan yang berlaku pada permuklaan benda akibat gelansar.
Sifat-sifat yang perlu ada pada minyak pelincir diantaranya ialah :-
1. Mempunyai kelikatan yang tinggi.
2. Mempunyai aliran yang mudah/rendah.
3. tahan dengan tekanan.
4. Mempunyai sifat sebagai pembersih.
5. Sesuai dengan suhu yang panas dansejuk.
6. Tidak mudah menjadi wap.
7. Menghalang kuat.

Kelikatan minyak pelincir
Kelikatan merupakan satu ciri yang penting bagi minyak pelincir. Kelikatan adalah dikaitkan sebagai kepekatan atau kecairan minyak pelincir. Dengan lain perkataan, kelikatan ialah kecenderungan atau keupayaan minyak pelincir melawan pengaliran. Kelikatan dibahagikan kepada dua bahagian :-
a) Badan (body)
b) Kebendaliran (Fluidity)
a) Badan
Ianya menjalankan tugas menghalang selaput minyak (oil film) daripada ditelusi semasa beban berat dihasilkan. Hasilnya, bila kuasa terjadi, maka beban menjadi tinggi dengan segera. Badan minyak menahan beban daripada menceraikan selaput minyak antara bearing dan crankpin. Ianya menjadi ‘kusyen’ serta menyerap hentakan itu. Ia juga menolong menjadi adang yang baik antara piston ring dan cylinder wall serta menetapkan selaput minyak berada antara permukaan bearing yang berbeban.
b) Kebendaliran
Kebendaliran ialah keupayaan minyak pelincir mengalir dan merebak pada sesuatu permukaan bearing. Kelikatan dipengaruhi oleh suhu. Apabila suhu bertambah, kelikatan akan bertambah iaitu kebendaliran bertambah dan badan berkurangan.
Nombor S.A.E dan kadar pengaliran.
SAE ialah singkatan dari “ The Society of Automotif Engineers”. Kelikatan minyak pelincir diukur dengan menggunakan ‘Saybolt Universal Viscometer’. Semasa ujian dijalankan, faktor suhu diambil kira kerana factor ini mempengaruhi kelikatan. SAE mengkadarkan kelikatan minyak dengan dua cara yang berbeza iaitu kegunaan dimusim sejuk (winter w) dan panas. Minyak yang digredkan untuk ‘winter’ iaitu S.A.E 5W, 10W, 20W dan musim panas S.A.E 30, 40, 50. Bagi setengah minyak digredkan untuk dua musim seperti S.A.E 20W/50. Nombor S.A.E menunjukkan kelikatan minyak pelincir, semakin besar nombor S.A.E, semakin tinggilah kelikatan minyak pelincir.
Geseran ialah rintangan terhadap gerakan yang ditemui apabila satu benda mengelansar diatas permukaan benda yang satu lagi. Haus ialah istilah yang digunakan bagi kekurangan atau kerosakan yang berlaku pada permuklaan benda akibat gelansar.
Sifat-sifat yang perlu ada pada minyak pelincir diantaranya ialah :-
1. Mempunyai kelikatan yang tinggi.
2. Mempunyai aliran yang mudah/rendah.
3. tahan dengan tekanan.
4. Mempunyai sifat sebagai pembersih.
5. Sesuai dengan suhu yang panas dansejuk.
6. Tidak mudah menjadi wap.
7. Menghalang kuat.

Kelikatan minyak pelincir
Kelikatan merupakan satu ciri yang penting bagi minyak pelincir. Kelikatan adalah dikaitkan sebagai kepekatan atau kecairan minyak pelincir. Dengan lain perkataan, kelikatan ialah kecenderungan atau keupayaan minyak pelincir melawan pengaliran. Kelikatan dibahagikan kepada dua bahagian :-
a) Badan (body)
b) Kebendaliran (Fluidity)
a) Badan
Ianya menjalankan tugas menghalang selaput minyak (oil film) daripada ditelusi semasa beban berat dihasilkan. Hasilnya, bila kuasa terjadi, maka beban menjadi tinggi dengan segera. Badan minyak menahan beban daripada menceraikan selaput minyak antara bearing dan crankpin. Ianya menjadi ‘kusyen’ serta menyerap hentakan itu. Ia juga menolong menjadi adang yang baik antara piston ring dan cylinder wall serta menetapkan selaput minyak berada antara permukaan bearing yang berbeban.
b) Kebendaliran
Kebendaliran ialah keupayaan minyak pelincir mengalir dan merebak pada sesuatu permukaan bearing. Kelikatan dipengaruhi oleh suhu. Apabila suhu bertambah, kelikatan akan bertambah iaitu kebendaliran bertambah dan badan berkurangan.
Nombor S.A.E dan kadar pengaliran.
SAE ialah singkatan dari “ The Society of Automotif Engineers”. Kelikatan minyak pelincir diukur dengan menggunakan ‘Saybolt Universal Viscometer’. Semasa ujian dijalankan, faktor suhu diambil kira kerana factor ini mempengaruhi kelikatan. SAE mengkadarkan kelikatan minyak dengan dua cara yang berbeza iaitu kegunaan dimusim sejuk (winter w) dan panas. Minyak yang digredkan untuk ‘winter’ iaitu S.A.E 5W, 10W, 20W dan musim panas S.A.E 30, 40, 50. Bagi setengah minyak digredkan untuk dua musim seperti S.A.E 20W/50. Nombor S.A.E menunjukkan kelikatan minyak pelincir, semakin besar nombor S.A.E, semakin tinggilah kelikatan minyak pelincir.

Sistem Pelinciran Kenderaan
Teori mengenai geseran
Geseran ialah rintangan terhadap gerakan yang ditemui apabila satu benda mengelansar diatas permukaan benda yang satu lagi. Haus ialah istilah yang digunakan bagi kekurangan atau kerosakan yang berlaku pada permuklaan benda akibat gelansar.
Sifat-sifat yang perlu ada pada minyak pelincir diantaranya ialah :-
1. Mempunyai kelikatan yang tinggi.
2. Mempunyai aliran yang mudah/rendah.
3. tahan dengan tekanan.
4. Mempunyai sifat sebagai pembersih.
5. Sesuai dengan suhu yang panas dansejuk.
6. Tidak mudah menjadi wap.
7. Menghalang kuat.

Kelikatan minyak pelincir
Kelikatan merupakan satu ciri yang penting bagi minyak pelincir. Kelikatan adalah dikaitkan sebagai kepekatan atau kecairan minyak pelincir. Dengan lain perkataan, kelikatan ialah kecenderungan atau keupayaan minyak pelincir melawan pengaliran. Kelikatan dibahagikan kepada dua bahagian :-
a) Badan (body)
b) Kebendaliran (Fluidity)
a) Badan
Ianya menjalankan tugas menghalang selaput minyak (oil film) daripada ditelusi semasa beban berat dihasilkan. Hasilnya, bila kuasa terjadi, maka beban menjadi tinggi dengan segera. Badan minyak menahan beban daripada menceraikan selaput minyak antara bearing dan crankpin. Ianya menjadi ‘kusyen’ serta menyerap hentakan itu. Ia juga menolong menjadi adang yang baik antara piston ring dan cylinder wall serta menetapkan selaput minyak berada antara permukaan bearing yang berbeban.
b) Kebendaliran
Kebendaliran ialah keupayaan minyak pelincir mengalir dan merebak pada sesuatu permukaan bearing. Kelikatan dipengaruhi oleh suhu. Apabila suhu bertambah, kelikatan akan bertambah iaitu kebendaliran bertambah dan badan berkurangan.
Nombor S.A.E dan kadar pengaliran.
SAE ialah singkatan dari “ The Society of Automotif Engineers”. Kelikatan minyak pelincir diukur dengan menggunakan ‘Saybolt Universal Viscometer’. Semasa ujian dijalankan, faktor suhu diambil kira kerana factor ini mempengaruhi kelikatan. SAE mengkadarkan kelikatan minyak dengan dua cara yang berbeza iaitu kegunaan dimusim sejuk (winter w) dan panas. Minyak yang digredkan untuk ‘winter’ iaitu S.A.E 5W, 10W, 20W dan musim panas S.A.E 30, 40, 50. Bagi setengah minyak digredkan untuk dua musim seperti S.A.E 20W/50. Nombor S.A.E menunjukkan kelikatan minyak pelincir, semakin besar nombor S.A.E, semakin tinggilah kelikatan minyak pelincir.
Geseran ialah rintangan terhadap gerakan yang ditemui apabila satu benda mengelansar diatas permukaan benda yang satu lagi. Haus ialah istilah yang digunakan bagi kekurangan atau kerosakan yang berlaku pada permuklaan benda akibat gelansar.
Sifat-sifat yang perlu ada pada minyak pelincir diantaranya ialah :-
1. Mempunyai kelikatan yang tinggi.
2. Mempunyai aliran yang mudah/rendah.
3. tahan dengan tekanan.
4. Mempunyai sifat sebagai pembersih.
5. Sesuai dengan suhu yang panas dansejuk.
6. Tidak mudah menjadi wap.
7. Menghalang kuat.

Kelikatan minyak pelincir
Kelikatan merupakan satu ciri yang penting bagi minyak pelincir. Kelikatan adalah dikaitkan sebagai kepekatan atau kecairan minyak pelincir. Dengan lain perkataan, kelikatan ialah kecenderungan atau keupayaan minyak pelincir melawan pengaliran. Kelikatan dibahagikan kepada dua bahagian :-
a) Badan (body)
b) Kebendaliran (Fluidity)
a) Badan
Ianya menjalankan tugas menghalang selaput minyak (oil film) daripada ditelusi semasa beban berat dihasilkan. Hasilnya, bila kuasa terjadi, maka beban menjadi tinggi dengan segera. Badan minyak menahan beban daripada menceraikan selaput minyak antara bearing dan crankpin. Ianya menjadi ‘kusyen’ serta menyerap hentakan itu. Ia juga menolong menjadi adang yang baik antara piston ring dan cylinder wall serta menetapkan selaput minyak berada antara permukaan bearing yang berbeban.
b) Kebendaliran
Kebendaliran ialah keupayaan minyak pelincir mengalir dan merebak pada sesuatu permukaan bearing. Kelikatan dipengaruhi oleh suhu. Apabila suhu bertambah, kelikatan akan bertambah iaitu kebendaliran bertambah dan badan berkurangan.
Nombor S.A.E dan kadar pengaliran.
SAE ialah singkatan dari “ The Society of Automotif Engineers”. Kelikatan minyak pelincir diukur dengan menggunakan ‘Saybolt Universal Viscometer’. Semasa ujian dijalankan, faktor suhu diambil kira kerana factor ini mempengaruhi kelikatan. SAE mengkadarkan kelikatan minyak dengan dua cara yang berbeza iaitu kegunaan dimusim sejuk (winter w) dan panas. Minyak yang digredkan untuk ‘winter’ iaitu S.A.E 5W, 10W, 20W dan musim panas S.A.E 30, 40, 50. Bagi setengah minyak digredkan untuk dua musim seperti S.A.E 20W/50. Nombor S.A.E menunjukkan kelikatan minyak pelincir, semakin besar nombor S.A.E, semakin tinggilah kelikatan minyak pelincir.
Break Fuild Perlu Ditukar

Bilakah break fluid perlu ditukar atau servis atau pakai sampai bila-bila ?
Untuk brek jenis hidraulik yang digunakan oleh setiap kenderaan perlu ditukar bagi setiap perjalanan 40,000KM. Apakah kesannya jika tidak ditukar ? Secara amnya minyak brek akan berubah sifat hidraulik dan berubah warna. Semasa kereta dipandu sama ada untuk perjalanan dekat atau jauh sistem brek sentiasa digunakan. Keadaan ini menyebabkan berlaku kepanasan ke atas minyak brek semasa ditekan dan apabila minyak brek semakin meningkat suhu kepanasan menyebabkan sifat hidraulik minyak brek berubah dan warnanya berubah daripada merah atau puith ke warna kegelapan.
Jika kereta terus digunakan tanpa menukarkan minyak brek kepada yang baru boleh menyebabkan berlaku kerosakan kepada sistem brek. Minyak brek yang telah gelap atau kotor boleh menyebabkan oil seal dalam sistem brek rosak dan berlaku calar di antara komponen piston serta silinder brek. Jika ini berlaku maka ia boleh mengakibatkan sistem brek mengalami kebocoran kecil hingga menjadi lebih besar.
Oleh itu pemilik kereta terpaksa mengeluarkan belanja yang lebih tinggi untuk menggantikan komponen yang telah rosak dan minyak brek baru. Tetapi jika minyak kereta ditukar untuk setiap perjalanan 40,000KM maka perbelanjaan akan lebih rendah dengan hanya minyak saja yang ditukar dan kemampunan brek akan lebih efisen.
Operasi Sistem Brek Automotif


Kebanyakan kenderaan ringan menggunakan sistem brek jenis hidraulik pada masa kini. Kuasa hidraulik yang bertindak menolak semua sistem brek bagi memberhentikan kenderaan dengan segera dan selamat serta mengawal kenderaan semasa dipandu perlahan atau pun laju.
Kuasa membrek kenderaan berlaku apabila pedal brek ditekan dengan daya dipindahkan melalui push rod ke piston master cylinder. Semas primary cup menutupi inlet port, ruang master cylinder tertutup daripada resevoir. Pergerakkan piston ini meninggikan tekanan yang mana cecair brek dipaksa keluar melalui fluid outlet terus ke setiap piston dalam brake caliper bagi roda depan dan piston dalam wheel cylinder pada roda belakang. Tekanan hidraulik akan memaksa piston bergerak menolak brake pad (depan) ke disc brake dan brake shoe (belakang) ke drum brake bagi setiap roda untuk memperlahankan atau memberhentikan kenderaan.
Apabila brek dibebaskan,return spring dalam mekanisma brek drum menarik brake shoes daripada drum dan piston untuk brake disc melepaskan tekanan. Piston master cylinder akan balik ke kedudukan bebas lebih cepat daripada cecair brek mengisi ruang selinder. Ini mengujudkan vakum,bagi memampas kejadian vakum cecair mengalir dari resoirvor melalui compensating port ke dalam piston port dan di sekitar primary cup.
Penapis Udara (Air Filter) Automotif
Penapis udara (air filter) yang dipasangkan pada intake manifold adalah bertujuan :
a.Membersihkan udara sebelum masuk ke dalam enjin melalui Intake Manifold.
b.Mengurangkan kelajuan udara yang masuk dengan itu akan menjimatkan
penggunaan bahan api.
c. Menolak percikan voltan tinggi semasa terjadinya “back fire”.
d. Mengambil hawa panas dari “exhaust manifold” untuk tujuan pengeluwapan bahan api
sebelum masuk ke dalam silinder, maka pembakaran akan mudah dilakukan.
No comments:
Post a Comment